måndag, januari 22, 2007

Ute ur cupen! del 2 - Matchen

Vi anlände till träningsanläggningen drygt en timme för matchstart. Väl där lämnar vi våra väskor inne i omklädningsrummet och går ut och känner på planen. Fast innan vi gick ut så nämnde han truppen som skulle spela. I och för sig visste vi redan startelvan, eftersom dom tränat med den. Men vi var 8-9 st som skulle dela på 5 platser på bänken och vi fick alltså inte veta det förrän 1 timma innan start. Jag började då på bänken tillsammans med 4 andra utespelare - ingen målvakt eftersom han var skadad.

Det var en kall och blåsig kväll, fast vinden tog sig inte in särskilt bra på arenan, vilket var bra. Arenan var klart godkänd, planen däremot hade för längesen passerat sitt bäst före datum. Även fast man såg att det var lite grönt, så var det långt mellan grässtråna. Planen var alltså väldigt "jordig" eller vad man ska säga. Sen att det hade regnat hyfsat mkt under veckan gjorde la inte planen bättre, kändes verkligen som att bollen kunde fastna om man sprang med den vid fötterna. Jag kan likna det vid våra grusplaner hemma i sverige när det är som lerigast...

Efter att ha varit ute på planen i några minuter går vi tillbaks till det halvstora omklädningsrummet och byter om. En viss trängsel uppstår men det går bra o byta om utan att råka armbåga någon i huvet... med 45 min kvar innan matchen så börjar våran tränare gå igenom lite småsaker inför matchen. Vi börjar uppvärmningen 35 - 30 min innan avspark.

Avspark vid kl 7. Matchen flyter på och dom gör mål efter ett inkast som skarvas vidare... Vi avbytare sitter mest på bänken o tar de lugnt. var 10 minut går vi upp och joggar 2-3 minuter på sidlinjen. 1-0 till dom i halvlek. Jag vet inte vad tränaren sa i paus eftersom vi avbytare lekte med bollen på planen då. Bara 10 min in i andra halvlek får vi en mittback frilägesutvisad. (frisparken skjöt dom utanför) Med en man mindre försöker vi då få till en reducering. Och den kommer med ca kvarten kvar..tror jag... Med bara 5 min kvar så gör vi faktiskt 2 -1 och då tror alla att vi är vidare. Men på övertid kvitter Sheffield tyvärr och matchen går till förlängning. Jag kom för övrigt inte in i matchen, utan jag värmde upp typ hela tiden efter första halvlek...

Förlängningen flöt på utan några överdrivet spännande saker så matchen gick till straffar. Båda lagen satte sina 4 första straffar. Sedan missade Sheffield sin 5e straff. Vi kunde då avgöra, men en viss svensk(nämner inga namn eftersom det kan tas illa upp av honom) placerade bollen mitt i mål som målvakten relativt enkelt kunde rädda. Sedan satte sheffield sin straff och vi missade våran andra i rad - ute ur cupen!

Stämningen i omklädningsrummet var väl inte särskilt glad efteråt. Tränaren sa att han var nöjd med spelet ändå, och det är inget att göra åt straffar. Vi duschade och packade ihop så snabbt vi kunde och började våran 2-3 timmarsresa hem. Jag var väl inte hemma i sängen förräns efter 12 skulle jag tro...