fredag, augusti 31, 2007

En Jobbig dag!

Dagen började i gymmet. Våran sjukgymnast gick igenom en ny grej vi ska göra nu, individuell styrketräning. Det är iofs inte så jätteindividuellt mer än att vi kan själva välja när o vad för övning vi ska köra. Man måste dock ha hunnit med X antal saker på en vecka, alla måste ha gjort samma.

Han har delat upp styrketräningen i 4 delar; Kraft, styrka, stabilitet och utveckling av muskelmassa. Det är den senare, utveckling av muskelmassa, vi ska fokusera på under vår individuella tid i gymmet. Vi ska göra övningar på en o samma kroppsdel(bröst, rygg, armar osv..) på kort tid med tung vikt. Vi ska göra 10 repetetioner och de gör man 6-8 ggr på varje kroppsdel. Man ska ha sån tung vikt så att man inte klarar mer än ca 10. Speciellt inte när man gör de 6e gången. De går att köra 6 olika övningar, sålänge de arbetar med samma muskel...

Förhoppningsvis ska detta göra att man blir lite större(vilket jag behöver).

Idag körde jag ryggen o armarna(triceps o biceps). tog 20-30 min att göra de två delarna..

Sen fick vi 30 min paus innan vi gick ut på gräset. Väl där insåg vi att de blir mkt springa idag. vi var bara 4 st som tränade eftersom 3 spelare var med u18, som har match imorn mot arsenal, erik va "sjuk", (eller som alla andra tror; han tog de säkra före de osäkra så han slapp vara med u18) och Zoltan tränade med a-laget.

Det blev lite sprinter, slutet av uppvärmningen bestod av 6 sprinter fram o tillbaka i straffområdet under 15 sek. De riktiga sprinterna behövde vi dock göra med viktvästarna på. ca 40 m, första en boll låg 5 min framför varje kille, så vi hade en liten ansats för o hinna upp i tempo innan vi började springa med bollen...

Därefter Var de spel 2 mot 2 som gällde. 3 touch, 1 touch om man skulle göra mål. Vi spelade innanför straffområdet och målen bestod av en plastgubbe som man skulle pricka. Vi spelade med västarna på. efter 2 matcher körde vi två 4 min löpningar istället. Nu hade de tillkommit en målvakt också, så vi sprang runt i en "hinderbana" som slutade med att man skjöt mot mål. Sen blev de 2 matcher till med ett riktigt mål, medans de andra fortfarande hade plastgubbarna.

Träningen avslutades med en jobbigare 4 min löpning. mer sprint o något som star jump(?). (man lägger sig raklång på marken o sen hoppar upp i luften med armarna upp som en stjärna) 5 st såna skulle man glra efter man skjutit. De värsta var att vi hade på oss viktvästarna medans vi gjorde denna sista löpning...

Eftermiddagen var däremot desto lugnare. i poolen o gick i 10 min sen stretcha o 5 min i den kalla jacuzzin. hann även med o basta lite...